Saturday, September 25, 2010

motosikal LC 135cc adalah motosikal KEMATIAN

motor LC, dikenali ramai dengan kelajuan.dengan kelajuan tu la ramai yg meragut nyawa kenalan2 aku juga mngakibatkan kmlangn kat family aku.
<cerita 1><family aku>













 <ni satu2 gambar kenangan. putih ngan putih... memang padan..>

<kepala ku berlubang..hehe>

LC 135 dalah motor kemalangan, juga dikenali motor kenangan oleh aku n keluarga. disebabkan motor LC la, mak aku n 2 adik2 aku menimpa kemalangan. dalam penghabisan bulan pose tahun lepas(2009), kemalangan yg meragut peha mak aku, seb beq r panjang umur ALLAH bagi kat mak aku. dia terpaksa memberhentikan buat sementara waktu bisnesnye,iaitu mengambil tempahan baju lelaki n perempuan, uniform sekolah dan pejabat, baju corporate dan executive. mak aku amik gak tempahan lansir. tp x ramai hantar, biase nya baju,kalu nk boleh bgthu aku..(tetibe promot mak),k2..hbis.. berbalik ke cerita asal,adik aku yg bongsu tu pecah kepala..terbaik r, adik ke-3 aku tu terbelah gak r dahi sket, sume 3 3 org kne jahitan, mak aku r kne jahitan spesial sket, sbb dia kn tukang jahit, adik ke-3 aku ni jahit kat dahi jer, aku bongsu aku jahit kat atas kepala.<frankenstain> PUNCAnya ialah ... kedudukan di persimpangan 4, berGEOGRAFIkan bukit bukau, mak aku di jalan utama pd masa tu, sblum dakat ngan simpang tu, mak aku da nampak da, cm pelik jer kan kereta ni, sbb dia x nak berenti, x kn mak aku nk berenti plak kn, mak aku dah duk kat jalan utama, GO jer la. nak jadi nye kemalangan, kerete iswara aerobek tu GO jugak. langgar la betul2 peha mak aku, mak aku x melambung, adik aku 2 org tu jd superman. aku citer sedih ni. pastu bawak la ke hospital dungun, spupu aku kol aku, ckp mak ecident, aku n skuad(kwn2) aku g ospital tengok mak aku, kami x g event kat masjid ari tu. x de hal r. adik aku plak tetiba kol ckp mak ecident, aku ckp da thu, dia nk dtg jugak, time tu dia ade kat hostel sekolah menengah teknik dungun nih. ade la org g ambik. mlm tu jugk mak aku naik ospital besar k.t, ari ahad tu terus buat operation.lepas operate, 2 3 ari lepas tu mak aku boleh balik.. kejap jer lepak ospital, mknan bukan sedap pun..hee3, aku pun da duk r kat dlm wad tu..kira hotel kelas rendah r. nnt r aku cter sal aku duk ospital.ni cter LC dulu.hbis cter sal family.

<cerita 2><arwah tajul>
tajull kamal


masa kat uitm penang(annual camp inter)
ni pun citer pasal LC gak, nama arwah tajull kamal, dia budak kimia, same batch ngan aku, part 5 (ikut skunk), jugk skuad aku (PALAPES), dia idup dgn name ustaz, sbb dia jer baik sket time kami junior. timbalan ustaz ialah mat(najmi),<2/2/2010> alkisah dipandu karam(nik khirul) di bonceng arwah mnaiki motor Lc soya(firdaus), masa tu pukul 2 ptg x silap r, time tu sume ade kelas . 2 org ni g kuar, kate nk g bndar, lalu ikut jalan pantai, lepas  jer sket pada simpang 3(nak ke masjid biru) tu,betul2 depan kedai makan, tetibe lori kayu nak u-turn nk masuk jln motor nih. masa tu da x ley nk buat ape, karam perebah motor, jd motor slide, arwah melambung masuk bawah lori tu, karam x de pape, sbb dia terlekat kat motor tu. pukul 2.30 karam tepun aku, ckp die ecident,time tu dah ade kat ospital budak2 tu. dalam tepun tu aku boleh dengar lagi suara tajull, sakit~~ sakit~~ aku x ley g sbb aku ade lab, aku kol bajan, die r yg pergi tengok ngan kucap. balik lab,aku ngan miey(kot), n 2 3 org lagi, g kat tempat kejadian, ngeri gak r. helmet ngan selipar still duk tempat tu lagi.kitorang alih r kat tepi. jadinye citer lain plak. otw aku ke ospital nk g tgok tajull nih, tayar motor aku bocor, bawak la slow2, seb beq time ti kedai sebelah ospital tu bue lagi, straight aku ke kedai tu.  doktor cakp da x ley wak ape2, tawakal jer time tu. sebelum azan magrib berkumandang. arwah meninggal kan seluruh harta dunia n hanya ngan harta akhirat di bawa nya. keesokaan pagi tu bas uitm disediakan tuk g kat umah dia kat kemaman, arwah di kebumi kurang lebih kul 10 pagi. sedekah al-fatihah tuk arwah tajull kamal. banyak bnde2 menarik tetan' arwah, tp ni kan tentan' LC..k

<cerita 3><arwah kwn sekolah>
citer ni aku x wape ingat,kwn aku ni pun naik motor LC, dia ni kawan aku gak time sekolah menengah teknik dungun dulu, dia budak sebelah dorm aku, budak kelantan, citer nye camni, berdasar kn surat kabar, dia mngidam kueh, nama ape tah, tp tanda2 kematian tu dizahirkan melalui kueh tu. aku knl die sbb die OK ngan aku, budak ostel sume b'baik..laki kn..pompuan x tw r cmne..k,nk thu lebh, tnye family dia r..

*pengajaran:
- bawak motor hati2. ingat org t'syg. kite kne beringat masa suk atas jalan tu. bkn kat diri kita jer, beringat tuk org lain jugk.. nk2 org lame(veteran@old man), bkn boleh cayer. bawak ikut suka jer.. sungguh..
- nyawa ditangan tuhan.sume DIA dh tentukan takdir makhluk2-NYA banyakkan amalan akhirat sambil diisi dengan amalan dunia(kerja harian dan seumpamanya).
- kesedihan bukan penyelesaian tp penyesalan. hanya kesedaran dalam diri dapat buat hati kita tabah.
(smile always)<senyum sokmo>

3 comments:

  1. teruknye adik hang cedere....
    takut aq tgk nye....
    piz,,, aruah nie aq rase penah tgur sebelum nie...*alfatihah. moge aruah d tempat kan dkalangan orang2 yang beriman..amin,.,,,
    yang pergi ttp pergi....
    yng masih hidop nie.,, terus kan hidop n carila ilmu d dunie ni tok bekaln di akhrat kelak....
    segale peristiwe yang berlaku d jadikan tauladan...
    jage la dri memasing,,, kerane kte xthu bile ajal kte pulak...
    so,,, apiz mung 2 bawak motor hehati k...
    jadilah pemandu yang berkhimah....
    sayangi diri anda...
    ingatlah orang yang tersayang...:-)

    ReplyDelete
  2. haha...motif..bukan aku bawak ko pun...
    wakakakaka

    ReplyDelete
  3. fuh dasat gak crite..
    agaknye sebab tu lah saye ni tak rti2 nak bwak moto..
    kpade sape yang pergi tu AL-Fatihah.. kpada yang terselamat, Alhamdulillah
    yelah menda buruk ni kita bukan leh bau pon kan.,. pape pon hati2, jgn lupa bace doa
    hihihih

    ReplyDelete