Saturday, September 17, 2011

Islamofobia Yang Dialami Sekarang

Salam 1 Blogger...
ni cerita orang yang cerita..

islamofobia?apakah?klik SINI ....

Dulu heboh dengan cerita  Mustafa Kemal Atatürk...  

sekarang Buku teks Eropah burukkan Islam..berita penuh...

BERLIN 16 Sept. - Hasil kajian di lima negara terhadap buku-buku sekolah di Eropah menunjukkan ia mengandungi gambaran yang mencemarkan nama baik Islam dengan menggunakan stereotaip yang mencetuskan kesangsian terhadap Islam dan penganutnya.

Seorang daripada penyelidik institut buku teks Jerman, Georg Eckert yang menganalisis 27 buku yang digunakan di sekolah-sekolah di Britain, Perancis, Austria, Sepanyol dan Jerman, menyifatkan pandangan negatif tersebut sebagai 'perkauman budaya'.

Laporan yang dibentangkan di pejabat Kementerian Luar di Berlin itu merupakan antara yang pertama diterbitkan di Eropah.

"Islam sering digambarkan sebagai agama yang ketinggalan dan tidak berubah sejak ia disebarkan," kata pengarah projek institut berkenaan, Susan Krohnert-Othman.

Dalam pada itu, kumpulan pengkaji turut menyimpulkan Islam kerap digambarkan sebagai sebuah entiti bangsa yang seragam tanpa mencerminkan sebarang kepelbagaian di dalam semua aspek di dunia.

Laporan itu bagaimanapun tidak menemui perbezaan utama antara lima negara yang dikaji.

Buku-buku teks yang digunakan di peringkat sekolah menengah pula memaparkan Islam merupakan agama yang kuno dan menentang pemodenan Eropah serta bersifat bercanggah antara satu sama lain.

Melalui pendedahan sedemikian, sikap fobia terhadap Islam di kalangan pelajar sukar ditangkis.

Para pengkaji menyeru pihak sekolah untuk membentangkan maklumat mengenai reformasi yang diperjuangkan oleh ulama dan intelektual Islam serta proses pemodenan dalam agama.

"Penganut Islam tidak lagi boleh disifatkan sebagai kumpulan asing yang terdiri daripada pendatang bukan Eropah yang secara tradisinya menghalang integrasi," ujar kumpulan tersebut. - AFP


sumber:Utusan Malaysia Online

2 comments:

  1. slow talk ?
    okeylaa .
    dari dulu , xhabes2 cerita tentang agama lain nak buruk2 kan islam , ,

    ReplyDelete
  2. Islam is the thruth religion.. haha..
    I want to fight as a Mujahid, and die as a Syahid.. that my ambition.. hopefully i will get it..

    p/s: i hate mustafa kamar al-tartut.. bumi pun x trima jasad dia..

    ReplyDelete